March 6, 2021
Verkeersmaatregelen

Verkeersmaatregelen

Je zou denken dat de Nederlandse regering misschien meer moeite doet om te voorkomen dat hun landgenoten gevaarlijk rijden, maar nee, Nederlandse verkeersmaatregelen lijken hen gewoon tegen te werken.

Automobilisten klagen al jaren over hoe moeilijk het is om de verkeerslichten in Nederland te gehoorzamen, vooral op de hoofdwegen. Chauffeurs in Nederland zijn berucht omdat ze rode verkeerslichten negeren. Veel automobilisten stoppen niet eens voor voetgangers op de stoep!

Een van de belangrijkste redenen waarom Nederlanders zo’n goed rijgedrag lijken te hebben, is het feit dat ze niet veel nadenken over te hard rijden of hun rijstroken op de snelweg gebruiken voor iets anders dan rechtuit rijden. Zelfs als u regelmatig eenrichtingsverkeer moet gebruiken, is de maximumsnelheid meestal slechts honderd kilometer per uur. Dat betekent dat je gemiddeld driehonderd kilometer in een uur kunt afleggen, wat voor Amerikaanse begrippen behoorlijk snel is! Sterker nog, het is niet ongebruikelijk dat iemand die in Nederland rijdt de snelheid van driehonderd kilometer per uur haalt! In de meeste gevallen vertraagt een bestuurder echter zodra hij zijn bestemming heeft bereikt.

Een van de hoofdoorzaken van deze geweldige rijmachine is de grote hoeveelheid tijd die in de stad wordt doorgebracht. In het stadsdeel van Nederland zijn er doorgaans vier of vijf manieren om aan het werk te gaan. Met zoveel voertuigen op de weg, is het niet ongewoon om voertuigen met een snelheid van wel honderdvijftig kilometer per uur te zien rijden! Voor sommigen klinkt dit misschien als snelheid, maar als je bedenkt dat het slechts vijftien minuten duurt om een mijl te rijden, zou je moeten vragen of het beter is dan in een verkeersbord te staan.

Een manier om dit tegen te gaan, is door verstandig rijgedrag in de stad af te dwingen. Bij Nederlandse automobilisten is het niet ongebruikelijk om snelheidslimieten te vinden die lager zijn dan in de Verenigde Staten zou worden aanbevolen. De reden hiervoor is om ernstige ongevallen te helpen voorkomen. Bovendien geven deze Nederlandse wetten een automobilist een veel grotere speelruimte als het erom gaat te beslissen hoe snel hij wil reizen.

Om de fileproblematiek tegen te gaan, met name in het verkeer door stedelijk gebied, maken Nederlandse verkeerslichten gebruik van een uniek stopbord en een roodlichtsysteem.

Deze systemen maken geen gebruik van het moderne LED-signaal, wat betekent dat het veel moeilijker is om voor de gek te houden. Een groot aantal automobilisten zal zelfs nooit weten dat het verkeerslicht een stopbord is of zelfs maar een rood licht! Daarnaast hebben de in Nederland gebruikte verkeerslichten vaak een kleur die contrasteert met de achtergrond van de wegen zodat niemand ze kan verwarren met een verkeerslicht.

De laatste twee populaire verkeerscontroleapparaten zijn de verkeersdrempels en de borden met snelheidslimieten. De drempels zijn aan de kant van de weg ge├»nstalleerd om te waarschuwen voor snelheidsovertreders en ze hebben ook een zeer effectief veiligheidsdoel omdat ze voorkomen dat grote dieren, inclusief auto-aanrijdingen, in botsing komen met een automobilist. Het snelheidslimietbord is op strategische locaties in het toegestane gebied geplaatst om de snelheidslimiet aan te geven die voertuigen mogen gebruiken. Deze twee zeer effectieve verkeerscontroleapparaten zijn in veel regio’s zeer nuttig gebleken en hebben bewezen goed te werken.

Naar boven